Sådan kommer du i gang med din virksomheds Instagram
Platforme til freelancearbejdere forventes at vokse globalt med 15 % om året, hvilket klart viser, at flere mennesker bevæger sig fra traditionel beskæftigelse til selvstændig beskæftigelse. Måske er det drømmen om at blive sin egen chef, der er drivkraften bag forandringen, eller måske er det den ændrede arbejdsmarkedssituation under pandemien?
Det har aldrig været nemmere at bevæge sig mod freelancing – nu er der løsninger på næsten alt det, der kan virke kompliceret ved at forlade et sikkert job. Lønninger, der beskattes korrekt, løses nemt med smarte faktureringstjenester – som ikke engang kræver din egen virksomhed. Hjemmesider for formidlingstjenester eller salg af produkter kan nemt udvikles, uden at du skal bruge kode.
At forestille sig en fremtid som sin selvstændig kan virke skræmmende. Hvad har du tænkt dig at lave? Hvad gør dig unik? Husk, at nogen hyrede dig, fordi du ved noget, eller måske har du en hobby, som du har vist på dine sociale medier, der har fået meget opmærksomhed.
Når du har besluttet, at du vil begynde at freelance, og du har en klar idé om, hvad der er dit produkt eller din tjeneste, skal du skabe interesse for det, du laver. Du skal opbygge en kundebase. Det kan være folk, du har arbejdet med før, eller bekendte, der har brug for din hjælp. Ved først at lede efter kunder i din umiddelbare omkreds, kan du opbygge en portefølje, og derefter søge efter helt nye kunder.
En effektiv måde at begynde at markedsføre dit produkt eller din tjeneste på, er via Instagram. Måske har du allerede en privat Instagram-profil med loyale følgere, hvor du ved, hvilke opslag der får mange likes, og hvilke der får mindre likes. Det første, du skal gøre, er at forberede en række opslag, så du, når du starter din helt unikke Instagram til virksomhed op (som er adskilt fra din private), allerede har et par opslag, du kan poste. På den måde tiltrækker du mere interaktion fra dem, der tidligt besøger din profil. Sørg også for at have et link til din hjemmeside eller portefølje og en synlig e-mailadresse på din profil, så potentielle kunder har mulighed for at kontakte dig
Hvordan skal man promovere sit produkt eller sin tjeneste? Du ved måske kun, hvordan du “sælger” dig selv på dit private instagram, men har begrænset viden om, hvordan du skaber interesse for det, du arbejder med.
Et godt råd er at begynde at undersøge andre, der laver stort set det samme som dig. De arbejder måske med lignende tjenester eller produkter. Find deres Instagram-profiler, og se, hvilke opslag der klarer sig godt, og hvilke der ikke klarer sig godt. Lav derefter en liste over emner, som du kan bruge som vejledning, når du opretter dine egne opslag. Hvad skal der være på billedet, og hvor meget tekst skal det være? Skal der bruges hashtags? Skal tonen være personlig eller professionel?
Instagram bruger algoritmer, så hver gang du foretager en søgning, tilpasser algoritmerne sig dine søgeresultater, så de passer til dine præferencer. Det kan betyde, at du ikke får alle de resultater, du søger, og dermed kan dette påvirke din research. For at undgå algoritmerne og få mere retvisende resultater, kan du bruge en VPN-tjeneste, der giver dig mulighed for at skjule din identitet med hver ny søgning. På denne måde forbliver du anonym, og indholdet er ikke tilpasset det, du tidligere har søgt efter. Læs mere her.
En anbefaling er at undgå apps, der lover hundredvis af følgere mod betaling eller ved at følge andre konti selv, da disse apps ofte fungerer ved at give kunden et stort antal falske følgere. Hvis dette opdages, kan Instagram i værste fald slette din konto, eller i det mindste begrænse din adgang til den.
Interagér i stedet med dine rigtige følgere, stil dem spørgsmål, lav liveudsendelser og skriv interessante kommentarer. Følg og vis interesse for andres indhold inden for samme genre som dit.
At efterligne andre vellykkede koncepter er en smart måde at komme frem på, da en anden allerede har vist, at det virker. Så nu hvor du har identificeret en række vigtige punkter, du skal overveje, når du opretter dit indhold, er det bare at komme i gang. For eksempel kan der være billeder af dig, der sidder med din bærbare computer på et smukt sted og annoncerer, at du kan hjælpe folk med deres økonomi. Eller et billede, hvor du viser hvordan du drejer dine egne keramiske kaffekopper. Tilpas indholdet til din virksomhed, dine præferencer og dem, du ønsker at nå, og din virksomhed vil snart få opmærksomhed, selv uden for din nuværende cirkel.