Bedste backup programmer til Windows 11

Når det handler om at beskytte og bevare dine data, kan du ikke komme udenom en god backup-løsning. Heldigvis findes der forskellige gode backup-løsninger, og helt sikkert også en, der passer lige præcis til dine behov, så du kan passe på alle dine filer. I denne guide vil vi komme lidt nærmere ind på de forskellige muligheder, du har, så du kan beskytte dine data på den bedst mulige måde. Vi har nemlig ofte mange vigtige ting gemt på vores computer: vigtige dokumenter, billeder og videoer.

En anden fordel ved backup-programmer til Windows 11 og til andre computere er, at du sjældent har ubegrænset lagerplads. Derfor kan du få problemer med lagring på din pc, hvis du har mange større filer. Med et godt backupsystem kan du frigive plads på din computer og i stedet opbevare filerne i en backup-løsning.

Hvordan sikkerhedskopierer man data?

I den verden, vi lever i, er alt efterhånden digitaliseret. Derfor er det ekstra vigtigt, at du ved, hvordan du bedst beskytter dine filer. Det kan eksempelvis være ved at sikkerhedskopiere dine data, og dette gælder for både Mac- og Windows-brugere. Det er en forholdsvis simpel løsning, men en løsning der vil give dig mulighed for at gendanne værdifulde data, hvis uheldet skulle ske, at der sker noget med din computer.

Du skal først vælge en metode til sikkerhedskopiering. Der er forskellige måder, du kan gøre det på. Det kan være med eksterne drev, eller det kan være cloud backup, såsom Google Drive eller Dropbox. De forskellige metoder har hver deres fordele, så du skal finde ud af, hvilken form for backup-løsning og sikkerhedskopiering der passer bedst til dine behov og dit budget.

Når du har besluttet dig for, hvordan du vil sikkerhedskopiere data, er det bare med at komme i gang. Start med at sikkerhedskopiere de vigtigste data, og lav eventuelt en liste, så du ikke glemmer noget. Herefter skal du oprette en backuprutine. Det er nemlig ikke nok kun at sikkerhedskopiere én gang. Noget backupsoftware tilbyder automatisk sikkerhedskopiering, så du ikke behøver at tænke mere over det, mens du med andre løsninger skal huske det selv.

Skal man sikkerhedskopiere til skyen eller ekstern enhed?

Dette er faktisk en smagssag. Nogle kan godt lide at sikkerhedskopiere til en ekstern enhed som f.eks. et USB-stik eller en ekstern harddisk, mens andre foretrækker skyen, også kaldet cloud backup. Begge dele er sådan set lige effektive og giver begge dele en god beskyttelse. Fordelen ved at lave online backup er, at du ikke risikerer at miste en harddisk eller et USB-stik, og du er derfor altid sikker på, at filerne er sikkerhedskopieret. For nogle kan det dog være rart at have filerne ved hånden, og derfor kan en ekstern enhed også være en god løsning. Ved begge løsninger har du mulighed for at lave forskellige mapper, så du kan gemme dine filer i mapperne og have et godt overblik over dine filer.

Ved de fleste online løsninger tilbydes der en gratis prøveperiode til nye brugere, så du kan se, om lige den form for sikkerhedskopiering er noget for dig. Nogle backup-løsninger har også flere versioner, hvoraf nogle koster penge, mens de også tilbyder gratis backup, som ofte er et lidt mindre avanceret værktøj, end dem du betaler for. Det kommer igen meget an på, hvor robust sikkerhed du har brug for, hvor meget plads du skal bruge, hvor mange funktioner du har brug for, og hvilke typer data du skal gemme.

Hvorfor er det vigtigt at sikkerhedskopiere i en virksomhed?

Hvis du har en virksomhed, er det yderst vigtigt, at du har styr på din sikkerhedskopiering så du kan oprette kopier og gendanne data. Det er faktisk uanset, om du har en stor eller lille virksomhed. Det kan nemlig have store konsekvenser for dig, hvis du oplever tab af data. Derfor er sikkerhedskopier og beskyttelse et must for dig som virksomhedsejer.

Hvis du har sikkerhedskopier i din virksomhed, hvad end det er på harddiske eller i skyen, sikrer du dig selv mod tab af data, hvis uheldet skulle være ude. Det kan være, hvis din computer går ned, hvis du bliver angrebet af virus eller malware. Det kan også være noget så simpelt som menneskelige fejl, der er skyld i nedbrud. For nogle virksomheder er det også lovkrav, at du har en form for datalagring og beskyttelse. Derfor er det vigtigt med en stærk kryptering og sikkerhedskopiering af hele dit system.

Hvorfor sikkerhedskopiere som privatperson?

Som privatperson er det også vigtigt at have sikkerhedskopier af dine filer. Der kan være mange uvurderlige minder gemt på din computer. Det kan være billeder fra bryllupper, ferie, babybilleder osv.

Det kan også være du har brugt klippeværktøj windows og tage et skærmbilleder på din Windows computer med vigtig information som du gerne vil være sikker på at bevare. Måske har du vigtige personlige filer eller dokumenter, som ikke må gå tabt. Hvis du bruger et online backup software, har du også mulighed for at lade din familie få adgang til dine filer.

Uranium Backup

Uranium Backup, med base i Italien, er specielt udviklet til Windows og vil være en god backup for brugere af Windows 11. De tilbyder både cloud storage-tjenester samt harddiske. Der tilbydes både en gratis version samt en løsning med betaling, så du kan finde ud af om netop denne backup software er den rigtige for dig.

Acronis Cyber Protection Home Office

Dette backup software passer både til Windows og Mac-brugere. Også her får du muligheden for en prøveperiode uden betaling. Hvis du beslutter dig for at fortsætte med dette produkt, er der tre forskellige pakker, du kan vælge imellem: Essentials, Advanced og Premium. Ofte vil du som privatperson have nok i den lettere version, mens du som virksomhedsejer måske skal op i Advanced eller Premium, alt efter hvilket type virksomhed du har.

Paragon Backup & Recovery Advanced

Paragon Backup and Recovery Advanced er et andet nyttigt værktøj når det kommer til beskyttelse af dine data. Programmet er brugervenligt, og lader dig lave sikkerhedskopier af hele systemet, eller du kan vælge kun at sikkerhedskopiere specifikke filer du selv vælger ud. Du kan både vælge en ekstern løsning, samt en cloud baseret løsning, alt efter hvad du foretrækker. Du har mulighed for at prøve denne løsning i 30 dage gratis og uden binding.

AOMEI Backupper Professional

AOMERI Backupper Professional er til dig, der har brug for et alsidigt backup-program. Du kan beskytte og sikkerhedskopiere dine data og filer, og du kan endda også klone din harddisk for fuld beskyttelse. Du har mulighed for at opsætte automatiske backups, så du ikke behøver at tænke over det; programmet husker at lave backup for dig. Du kan vælge, hvornår der skal køres backup, og hvor ofte. Samtidig er sikkerheden også i top hos denne backupudbyder. Programmet krypterer dine backups, så selv følsomme oplysninger og filer beskyttes. Derfor er denne software også meget velegnet til dig, der har brug for en backup-løsning i din virksomhed.

FBackup

Med FBackups, får du en betalingsversion med premium features, men også en gratis version til dig, der ikke har brug for premium features. Dette kan eksempelvis sagtens være en god løsning, hvis du blot skal bruge backup på din personlige computer uden følsomme dokumenter eller lignende. Du kan vælge imellem en fuld backup eller blot at sikkerhedskopiere specifikke dokumenter, billeder osv.

Også her har du muligheden for at planlægge automatisk backup, så du ikke behøver at tænke mere på det, når først løsningen er sat op. FBackup understøtter også forskellige lagringsmuligheder, så du har mulighed for at gemme på harddisk, USB-stik eller i skyen.

IT nedbrud, tyveri og cyberkriminalitet

Den teknologiske udvikling, vi har i verden, giver en hel masse fordele og gør på mange måder vores liv lettere. Dog følger der også en risiko med denne udvikling, nemlig ting som IT-netbrud, tyveri og cyberkriminalitet. Disse trusler vokser naturligt i takt med, at vores digitalisering og teknologiske udvikling vokser. Det er både privatpersoner og virksomheder, der kan være målet for denne form for kriminalitet, eller som kan opleve IT-nedbrud. Netop derfor er backup-løsninger og sikkerhed på computeren utrolig vigtige, så du minimerer skaden eller risikoen for cyberkriminalitet.

Et IT-nedbrud i en virksomhed kan have store konsekvenser og kan sætte en produktion på pause i dagevis. Dette er for det første noget, der kan ende med at koste virksomheden mange penge i form af tab af omsætning, men også skade virksomhedens omdømme og ry. Hvis en virksomhed har en god backup-løsning, kan skaden dog minimeres, da virksomhedens data så kan gendannes.

Også tyveri af data er en stigende trussel. Her kan det især være personfølsom datatab, der kan have store konsekvenser, samt tyveri af bankoplysninger. Det kan føre til økonomiske tab og identitetstyveri, og kan også ramme både store og små virksomheder samt privatpersoner.

Der er heldigvis forskellige tiltag, man kan tage for at forhindre IT-nedbrud og cyberkriminalitet. Både som privatperson og som virksomhedsejer. Et godt backupsystem, så man kan gendanne filer, hvis uheldet skulle være ude er en rigtig god løsning. Derudover er det også vigtigt med gode og effektive antivirusprogrammer. Hvis man har en virksomhed, er det også en god idé at uddanne sine medarbejdere i IT sikkerhed samt sørge for at lave en regelmæssig opdatering af software.

Så selvom teknologien gør vores hverdag nemmere på mange måder, så følger der altså også en ekstra trussel med, når vores verden bliver mere digital. Derfor er det vigtigt at være proaktiv og gøre, hvad man kan for at forhindre nedbrud, tyveri og så videre, samt minimere konsekvensen, hvis skaden alligevel skulle ske.

Sikkerhedskopiering i 4 trin

Det er heldigvis forholdsvis simpelt at sikkerhedskopiere og sørge for, at dine filer altid vil være til at gendanne.

  1. Først skal du beslutte dig for, hvilken metode du vil bruge til at sikkerhedskopiere. Som nævnt ovenfor kan det være på en ekstern enhed, såsom en ekstern harddisk eller et USB-stik. Det kan også være en cloudtjeneste eller i skyen, som det også kaldes. Det er helt op til dig, hvad du foretrækker, og alle løsninger er gode og effektive. Husk at mange udbydere tilbyder en gratis prøveperiode. Det er også muligt at finde en gratis version hvor du slet ikke skal betale for softwaren.
  2. Næste trin er at finde de filer, du gerne vil sikkerhedskopiere. Det er en god idé at starte med de vigtigste filer og derefter de mindre vigtige filer. Du kan med fordel lave en liste over de filer, du gerne vil sikkerhedskopiere, så du har et overblik og husker det hele.
  3. Så er det tid til at lave selve sikkerhedskopieringen. Hvis du har valgt en ekstern enhed, så skal du trække og slippe filerne. Hvis du har valgt en cloud-løsning, skal du følge instruktionerne til upload. Det er en rigtig god idé at lave mapper til dine sikkerhedskopier, så du nemt har et overblik over, hvad du har sikkerhedskopieret, og så du nemt kan finde filerne i tilfælde af, at du har brug for at gendanne dem.
  4. Tjek din sikkerhedskopi. Når du er færdig med at sikkerhedskopiere, så tjek lige alle filerne igennem, så du er sikker på, at de er kopieret korrekt og at du har en nøjagtig kopi. Det er en god idé at gøre dette ind imellem, så du ikke pludselig opdager, at noget er gjort forkert, når skaden er sket. Husk også eventuelle opdateringer af dit valgte software.

Hvis du følger disse 4 trin, kan du være sikker på, at dine data er beskyttet, og at du altid har mulighed for at gendanne filer, hvis uheldet er ude.

Styresystemerne spiller en rolle

Når det kommer til sikkerhedskopiering, skal man huske, at forskellige styresystemer spiller en vigtig rolle. Nyere Windows-versioner tilbyder eksempelvis indbyggede funktioner såsom filhistorik, sikkerhedskopiering og gendannelse. Derfor bør du dog stadig tilføje en “ekstra” form for sikkerhedskopiering og backup, så du er 100 % sikker, også hvis du oplever et større IT-nedbrud.

Når vi snakker om mobile enheder, har både Android og iOS forskellige backup-løsninger. Hvis du har eller har haft en iPhone, kender du helt sikkert til deres backup-løsning kaldet iCloud, der lader dig gemme og sikkerhedskopiere.

Netop fordi vi bruger forskellige styresystemer, er det en god idé at undersøge markedet og finde den backup-løsning, der egner sig bedst til netop det system, du bruger. Husk på, at du altid er velkommen til at række ud til de forskellige softwares kundeservice og spørge ind til, om deres løsning passer til det styresystem, du har. Husk også, at langt de fleste softwareudbydere tilbyder en gratis prøveversion, så du kan se, om deres løsning er noget for dig. Det kan både bruges til at se, om dit system kan samarbejde med deres løsning, men det giver dig også mulighed for at finde ud af, om du synes, løsningen er nem og overskuelig at bruge.

Enable registration in settings - general